Nya verktyg

I dag har Hisan och jag varit på utflykt. Vi har tränat för Linda och fått nya verktyg som jag förhoppningsvis skall kunna "översätta" till hoppningen. Vi gjorde förhållningar i skritt. Låter som världens enklaste grej men icke. Vi bröt ner det till tygelhjälp, sittbenshjälp, bjudningshjälp och slutligen hållaomhjälp. Hisan svarade fint på det i skritt men i galopp tyckte han att det bara var för jobbigt. Det blir alltså hemläxa att öva på alla delar och tillslut skall det fungera i galoppen också. Funkar det i galoppen så skall det väl kunna fungera även med stora hinder och i lätt sits. För det är just det. Hisan slår sig lite fri när jag försöker förhålla i anridningen, det syns tydligt i filmen jag la upp igår. I mångt och mycket beror det säkerligen på att han inte riktigt orkar "sätta" sig. Ju högre hinder vi skall hoppa ju viktigare blir detta. Så nu skall vi träna. 
 
Jag gillar verkligen Lindas upplägg när allt tränas in först från skritt i små bitar och som sedan kan användas till det slutliga målet. Det blir mer begripligt då och jag som ryttare vet verkligen hur jag skall ge hjälpen. För det är i mångt och mycket det som är det svåra. Förhållning är tygel/hand, men övriga delar saknas och då blir det liksom varken hackat eller malet. Och så blir det handridning vilket inte är positivt någonstans. Så träna träna, men i morgon skall Hisan först få en vilodag.
 
Jag tränade även Lilla idag. Hon gick en dryg mil i vagn på ett väldigt bra sätt hemma. Hon känns väldigt stark och positiv att jobba med nu. I morgon skall även hon få vila. I veckan väntar nya utmaningar för hennes del. Hon skall nämligen få hoppa bana. Det kommer att vara en engångsföreteelse, jag lovar. Jag är lite orolig för att det kommer att bli mer av att meja ner hinder än att hoppa dem, men vi får se. To be continued...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0