Björka ridslinga och lite annat

Söndagen den 9 juli red jag och Liz på tur på Björka ridslinga. Det var föreningen som underhåller den som hade ordnat en trevlig ritt med fika efteråt. Då slingan bara är 6km så utgick vi från Liz ställe. Totalt red vi 1,7mil vilket är ett bra vardagspass.
Slingan var fin och det var väldigt trevligt.
 
Hisan fick gå den korta vardagsrundan på 6km när vi kom tillbaka.
 
Måndagen den 10 juli vilade Lilla. Hisan gick i stället en runda på 1,4 mil där vi letade nya vägar. Rundan blev mestadels i skritt.
 
Lilla vilade.
 
Tisdagen den 11 juli bjöd på ett galoppass för Hisan. Vi galopperade ca 30 minuter i 20km/h. På det kommer man en bra bit. Jag gick av efter det och red hem men mina vänner forsatte ytterligare en vända på 30 minuter. Hisan är inte så van vid sådana här pass så vi tog det lite lugnt och ska han gå fler så får vi öka upp långsamt med både tid och distans. Man får inte chocka hästarna för mycket med nya träningsformer utan introducera sakta. Annars så riskerar man att de tar i för mycket och skadar sig. Totalt blev detta passet 1,7 mil men stora delar var även i skritt.
 
Lilla vilade.
 
Onsdagen den 12 juli hoppade jag Hisan i Eslöv igen. Den här gången gick passet ut på att rida fyra hinder längs spåret på antingen böjt språr eller med en brytning i svängarna. Jag tyckte själv att det gick bäst med brytlinjen för då får man ihop galoppen mer, men Tord hade ju som vanligt rätt i att ryttmen är lättare att hitta på böjt spår. Mot slutet hittade jag och Hisan bjudningen igen där vi litade på varandra.
 
Jag red ut Lilla på ett "dressyrpass" när jag kom hem. Med dressyr menar jag  att vi letade platser där vi kunde rida lösgörande böjda spår och serpentiner.
 
Torsdagen den 13 juli  var jag nere på Falsterbo igen med Fredrik. Vi tittade lite på en 140-klass och shoppade lite till. Den här gången följde detta med hem.
 
Foderpåsarna är olika tester som Lilla ska få utvärdera. Det är nämligen ofta så att sådant som smakar gott hemma ratas på tävling och tvärt om. Jag ska se om det är någon sort som hon gillar bättre än andra eller om det kommer att sluta med att jag köper flera säckar från olika tillverkare och tar med en mix varje gång. Vi får se.
 
Hästarna vilade.
 
Fredagen den 14 juli åkte vi ner till Vrångabäck och red på ridslingan runt Snogeholm. Det blev en bustur med rätt mycket galopp bitvis. Hisan var med på noterna och tyckte att det var rätt kul att få busa lite.
 
Jag red även ett avstämningspass inför helgen på Lilla hemmavid. Hon fick gå knappa 9km i mestadels trav där jag kylde henne hemma och fick ner pulsen fort. Hon gjorde fint i från sig.
 
Lördagen den 15 juli vilade båda hästarna. Jag packade och Lilla åkte med mig upp till Växjö och inkvarterades hos juniorlandslagsledaren inför söndagens Dackeritt.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0