Lång uppdatering

Tiden springer som vanligt iväg. Jag är allt annat än taggad till att uppdatera bloggen. Nu gör jag ju inte det för att jag har så fasligt många följare utan det är för min egen skulle så lika bra att få det gjort.
 
Senast jag skrev här var det Kristihimmelsfärd. Vad har jag då hunnit med sedan dess:
 
Måndagen den 29 maj spenderade jag i Halmstad med jobbet. Så hästledigt för mig med andra ord. Kvällen spenderades med katten i soffan. 
Hästarna togs om hand av mina medhjälpare.
 
Tisdagen den 30 maj skrittades Lilla i vagn. Hon var oförksämt pigg och ville egentligen inte alls ta det lugnt. Hisan vilade.
 
 
Onsdagen den 31 maj var jag i Stockholm med jobbet över dagen. På kvällen var jag och min sambo över i Köpenhamn för att lyssna på mitt favoritband Depeche Mode. Så av förklarliga skäl blev det ingen stallvistelse för mig. Hisan reds av min medhjälpare och Lilla vilade.
 
Torsdagen den 1 juni, första sommarmåndaden, redan. Jag testred mina nya tajts med fina stora rosa X på. De kommer att bli väldigt snygga att ha framför allt till Lilla.
Hon fick för övrigt gå i vagn på nytt. Lite jogg den här gången.
 
Efter det hade jag ett mission som innebar att åka en sväng med kusinens häst till veterinären för att fixa en grundvaccination som gäller i Danmark. Mer om det kommer senare.
 
Fredagen den 2 juni jag höll fredag och hästarna vilade.
 
Lördagen den 3 juni joggades Lilla under sadel hemmavid. Hisan trimmades en kortis.
 
Söndagen den 4 juni hade vi bokat in en långritt med utgång från Vrångabäck. Hisan fick följa med för Lilla skulle fortsatt ta det lite lugnare i vecka till efter tävlingen. Prognosen såg inte så farlig ut men så fel vi hade. Hisan var ändå på väldigt gått humör i regnet. Han brukar ju hata sådant annars men nu var han idel solsken... Han gick 1,8 mil i regnet på ett himla trevligt sätt och kunde till och med ligga efter den andra hästen utan att tycka att det var det mista jobbigt. Det var minsann inte igår det hände sist kan jag säga. Lilla vilade då jag var minst sagt dyngsur när jag var klar med ritten.
 
Måndagen den 5 juni trimmade jag Hisan en kortis inför tisdagens tävling. Lilla reds också en kortis.
 
Tisdagen den 6 juni stod hopptävling 1m på schemat i Ringsjöorten. Hisan kändes fin på framhoppningen. Men inne på banan saknades det där sista lilla extra när hästen tar tag i uppgiften. Vi hoppade ändå hindren fram till det sista som var en kombination med bara ett nedslag. På kombinationen tog det tvärstopp och med en avsittning till följd så åkte vi ju ut. Lilla vilade.
 
 
Onsdagen den 7 juni var det jobbdag igen. Hisan fick vila enligt plan. Tanken var att jag skulle ha motionerat Lilla lite. Men det kom ett monsunregn och dessutom var det något kallare än vad jag kunnat tänka mig när jag åkte ut till stallet så det blev bara pyssel inne i stallet. Jag tror inte att hästarna misstyckte.
 
Torsdagen den 8 juni var jag ute och fälngde igen. Stockholm över dagen med jobbet stod på schemat. Så inget hästeri för min del. Hisan reds av min medhjälpare och Lilla fick ytterligare en dags vila.
 
Fredagen den 9 juni vilade Hisan men Lilla fick komma ut och sträcka på benen lite.
 
Lördagen den 10 juni gick Lilla ett travjobb hos Jan. Det var länge sedan hon fick gå ordentligt för vagn. Hon tyckte att det var jättekul och gick som tåget. Hon har verkligen balanserat upp sig av all ridning för hon hade en helt annan egen balans mot tidigare. Om man vågar tro på GPS:n så gick det undan också.
 
 
Efteråt var det Hisans tur att trimmas ordentligt. Jag packade in honom i släpet och styrde upp mot Hässleholm och Magic Park stable där vi fick låna deras fina utebana. Riktigt magisk plats att rida på med en lite sjö bredvid.
Tanken var att ta tag i problemen vi hade i hoppningen men det slutade endast med ett nytt stopp där jag trillade av på nytt. Min väninnna satt upp och hoppade honom väldigt fint på 130 hinder. Så det är ganska klart var felet sitter... i sadeln. 
Jag blir för osäker och rider inte som jag ska och då kommer stoppen. Hisan känner mig så väl och han vill inte bjuda till om inte jag är med. Jag i mitt ställe sitter mer och väntar på nästa stopp och därmed rider jag avvaktande och kass.
Det är ändå väldigt bra att få det svart på vitt. Det är ju bättre att jag är problemet än att hästen mår dåligt.
 
 
 
Söndagen den 11 juni steg jag upp galet tidigt för att följa med en vän och hinka på en tävling i Danmark. Jag hade gärna ridit själv så klart men man kan inte vara med på alla tävlingar, så att då hänga med och hinka är ju nästan som att rida själv. Framför allt så lär man sig saker även som groom och jag har massor kvar att lära om distansritt så det är lika bra att ta alla tillfällen som bjuds. Det gick bra för min vän. Hon tog en del i kvalet till unghästfinalen med sin häst och var godkänd. Heja heja!
 
Lilla vilade men Hisan trimmades en snabbis i Warren-Haistings.
 
Måndagen den 12 juni vilade Hisan. Lilla fick i stället gå Årundan. Hon var pigg och fin som vanligt.
 
Måndagen innebar även ett kortare dressyrpass på kusinens häst Morgan. Han är en gammal bekanting till mig då jag red honom en del för länge sedan innan min kusin fick honom. Han är en supersnygg blond fux med vita ben. Men travhäst ville han inte vara, som ridhäst har han däremot kommit helt till sin rätt.
 
 
Tisdagen den 13 juni var det Hisans tur att gå Årundan. Han fick gå på rejält framåt. Lilla vilade.
 
Onsdagen den 14 juni var det Stockholm som på nytt stod på mitt schema. Lilla vilade och Hisan reds av min medhjälpare.
 
Torsdagen den 15 juni gick båda varsitt lättare pass. Lilla gick Årundan. Vi fick till en superfin galopp på vårt vanliga ställe. Det tar sig med det där.
 
Hisan trimmades i Warren-Haisings. Han uppförde sig fint trots att han fick ha rosa lindor på bakbenen.
 
 
Fredagen den 16 juni var jag hästledig igen. Jag spelade boule med kollegorna efter jobbet. Det är mer än värt att nämas då jag i lag med en kollega vann hela turneringen! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0