Clinic och hovböld

Den där clinicen var i mångas ögon mätt ganska liten men i mina var det en ganska stor grej. Hur som var det rätt mycket att rodda med men i slutänden blev det precis så bra som jag föreställt mig.
 
Starten var lite grann redan på fredagskvällen när tränaren hämtades på Kastrup. Men den stora delen var på lördagen och söndagen då alla deltare kom och vi körde igång.
 
Lördagen den 21 oktober dag 1 på distansclinic för Leonard Liesens på Flyinge.
Vi började med ett teoripass på två timmar där allt från den perfekta exteriören på en distanshäst diskuterades till hästens förbräning under arbete och skoning. Helt sjukt intressanta ämnen och mycket som jag gått och funderat på men inte riktigt hittat svaren på. Vi fortsatte sedan med besiktning av hästarna där vi fick små tips på hur vi bäst skulle visa våra hästar i veterinärbesiktningen på tävling. För vi har bara 30 sekunder på oss när vi springer upp för att visa hästen. Varför inte då öva så att visningen blir så bra som det bara går.
Efter lunch blev det ett krävande dressyrpass i ridhuset. Lilla fick jobba som bara den och jag kände att hon lyfte sig massor. Vi gjorde sidvärts, ökade och minskade volter, förvänd galopp och åttvolter med enkelt byte. Det mesta var överkurs för Lilla men jag vet vart vi ska sikta nu. Ge oss ett par månader så kommer vi att göra detta med bravur när hon orkar samla sig, nu bara nosade vi på övningarna.
Dagen avslutades med middag på restaurangen i byn.
 
 
Söndagen den 22 oktober började vi på nytt med matnyttig teori och förberedelser inför galoppträningen på galoppbanan. Jag var lite fundersam över i fall Lilla skulle klara detta. Och faktum är att det var lite tidigt för henne. Hon är inte där riktigt än i galoppen för att kunna galoppera tillräckligt avslappnat än. Men vi kunde känna på konceptet och snart kommer vi att kunna utföra det också. Vi avslutade med individuell genomgång och för Lillas del är det galopparbete som står på schemat. Hon måste bli starkare och kunna samla och bära sig innan vi går viare till nästa steg som är galoppträning.
 
Under helgen reds Hisan av sin medryttare. Som vanligt när det är något som jag måste lägga fokus på så är det något annat som ska jävlas. Den här gången var det Hisan som oturligt nog fick en hovböld på söndagen. Eller det visste vi inte då utan det smög sig på med början då. Men kontentan är att han nu står på box med gipsad hov efter att den fick öppnas på klinik.
 
 
Det viktigaste är ju att Hisan mår bra och en hovböld går över som tur är.
 
Lillas vecka nu efter clinicen har sett ut så här:
Måndag - vila
Tisdag - skritt med medryttaren
Onsdag - dressyr i ridhuset med fina galoppfattningar
Torsdag - dressyr igen men den här gången blev fattningarna inte riktigt lika bra. Jag misstänker att jag tog i lite väl mycket och borde gjort något annat för att variera.
Fredag - vila
Lördag - uteritt med galopp och bus
 
Idag ska Lilla skritträna i backe och nästa vecka ska Hisan igång igen när han fått sko med sula påslagen.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0