Jaktritt och lite blandat

Oj nu har tiden sprungit iväg igen. Jag kan säga att jag har haft för fullt upp med att rodda en clinic på Flyinge för att alls kunna tänka på att blogga. Men nu har clinicen genomförts och för mig har hästeriet återgått till nästan det normala... Men vi börjar från början.
 
Måndagen den 25 september vilade hästarna. Det var inte helt enligt plan men när jag stod i godan ro och mockade Lillas box såg jag genom fönstret hur Hisan laddade till en brall delux men missade att fälla ut benen i landningen. Det blev ju inte så bra så kvällen spänderades i stället till att kontrollera sviterna efter kraschen.
 
Tisdagen den 26 september var det egentligen tänkt att Mr Häst skulle ha hopptränat men det gick ju inte. Krashlandningen hade renderat ett hematom mellan frambenen. Han hade troligen landat på sin egen hov. Ingen hälta men bäst att ta det lite lungt ändå efter en sådan sak. Så Hisan skrittades ut lugnt och fint.
Lilla reds av sin medryttare.
 
Onsdagen den 27 september vi fortsatte på temat lugnt med Hisan. Så ny uteritt. LIlla vilade.
 
Torsdagen den 28 september blev det uteritt för Lillas del. Vi övade på galoppfattningar.
 
Fredagen den 29 september vilade båda hästarna.
 
Lördagen den 30 september red jag ut först på Hisan och därefter på Lilla. För Hisans del blev det lugnt men i alla gångarter och för Lilla stod fattningar på schemat. Det tar sig.
 
Söndagen den 1 oktober var egentligen vår sista hopptävling för året bokad. Men efter kraschlandningen så fick den ställas in. Nu får vintern spänderas till träning i stället så kommer vi tillbaka starka till kommande utesäsong 2018. I stället blev det trim på Melonbanan.
 
Lilla fick i stället ett pass på galoppbanan. Den var rätt djup eftersom det varit lite torrare ett tag. Jag avbröt passet då det inte kändes helt rätt. Lilla verkade relativt opåverkad men underlaget är viktigt när man ska träna.
 
Måndagen den 2 oktober vilade hästarna.
 
Tisdagen den 3 oktober hopptränade jag med Hisan i stora ridhuset i Eslöv. Vi hade tre hinder uppställda i mitten. Av någon anledning så fick jag en väldig självförtroende dipp. Jag tror att det beror på att jag har för hög stressnivå för närvarande och inte klarar av att vara här och nu under träningarna. I hoppningen är det viktigt att fokus finns på uppgiftern och inte på allt annat. Oftast är just sådana här träningar det som behövs för att samla fokus men ibland går det bara inte.
Lilla reds av sin medryttare.
 
Onsdagen den 4 oktober timmade jag Hisan i Wallenberg. Lilla vilade.
 
Torsdagen den 5 oktober reds båda hästarna av sina respektive medryttare.
 
Fredagen den 6 oktober vilade hästarna.
 
Lördagen den 7  oktober åkte jag till Öveds före stallet för att fixa till hinder inför söndagens förjakt som jag tänkte delta i med Lilla. Det gick fortare än vad jag vågat hoppas på vilket var trevligt.
Efteråt blev det först en uteritt runt Årundan på Hisan och därfter en kort busrunda med Lilla där vi galopperade lite.
 
Söndagen den 8 oktober var det då dags för förjakt. Jag har inte ridit jakt sedan Hisan flippade på Hussarerna jakt på revinge för en herrans massa år sedan. Jag bestämde då att han inte skulle gå fler jakter och så har det fått bli. Nu var Lilla mogen för uppgiften så det var alltså hon som fick följa med ut. Förjakten var i mina ögon rätt kort så jag begav mig ut på en lite uppvärmningsrunda på 1 mil innan. Under jakten hoppade vi sju språng. Lilla gjorde det med bravur.
 
 
Det blev dock ingen vila för Hisan utan han fick gå rundan runt Granelundshallen när vi kom tillbaka igen.
 
Måndagen den 9 oktober vilade båda hästarna.
 
Tisdagen den 10 oktober var det på nytt hoppträning på schemat. Vi var i Eslövs stora ridhus igen. Vi red relaterade avstånd. Det gick så där men jag känner mig rätt osäker på sådana här övningar ibland.
 
Onsdagen den 11 oktober var det trim på Hisan som stod på schemat.
 
Torsdagen den 12 oktober övade vi vidare på Lillas galoppfattningar. Hon gjorde två väldigt fina i Crafoord ur skritt. Hisan vilade.
 
Fredagen den 13 oktober är min sambos födelsedag. Så en snabb runda runt Årundan på Hisan var vad jag hann med. 
 
 
Lördagen den 14 oktober startade väldigt tidigt för mig. Men inte i stallet. I stället var det arrangörsmöte för distansritt som skulle avverkas och detta var i Strömsholm. Det är inte en lätt destination om man utgår från Skåne så 6 timmar i bil upp och sedan ytterligare 6 timmar hem. Vi startade kl 4 på morgonen och var inte hemma förrän 23.
 
Söndagen den 15 oktober var jag lite mör. Men hästarna skulle ju tränas. Först ut var Hisan på Årundan. Därefter fick Lilla gå 1,4 mil på galoppbanan i trav. 
 
 
Måndagen den 16 oktober vilade hästarna.
 
Tisdagen den 17 oktober var det på nytt hoppträning i Eslöv. Den här gången var vi i lilla ridhuset och travhoppning stod på schemat. Jag tycker att det är svårt och blir lätt osäker på avstånden. Efter framhoppningen blev det studs in och ett språng ut på oxer. Trav in men för att det skulle stämma fick vi en travbom före. Hisan hoppade fint och vi kunde avsluta med ett lite större språng ut.
Lilla reds av sin medryttare.
 
Onsdagen den 18 oktober rastades Hisan på Årundan.
 
Torsdagen den 19 oktober kollade jag och Lilla in galoppbanan inför kommande helgs aktiviteter. Vi avslutade med galoppfattningar i Wallenberg.
 
Fredagen den 20 oktober var jag ledig för att styra upp clinicen på Flyinge. Hisan och jag sträckte på benen på Årundan och kollade in när galoppbanan blev harvad. Lilla vilade inför helgens drabbningar.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0